miércoles, 18 de marzo de 2015

LES MAZCARAES D'IVIERNU


    Una de les tradiciones más guapes qu'alcontramos n’Asturies son les Mazcaraes d’Iviernu, que se celebren dende la navidá hasta l’antroxu y nelles los mozos amarutense y van pidiendo l’aguinaldu pelos pueblos.


    L'orixe d'estes fiestes ye ancestral, y tán enllazaes coles fiestes romanes del entamu l'añu, que se celebran a finales de febreru y principios de marzu. Fiestes como estes alcontramoles n'otros llugares d’Europa.

    Nos primeros meses del añu, ente la navidá y el antroxu, entama l’añu agrariu y les mázcaraes yeren un ritual pa que ésti fuera bonu y diera perbones colleches. Les mazcaraes peninsulares y otres qu'hai n'Europa presenten una riesta elementos comunes, como son:


-Lloqueros.

-Elementos vexetales.

-Homes solteros.

-Pidida d'aguilandu.

-Pelleyes.

-Ceniza.


    La mayor parte les mazcaraes qu'había n'Asturies desapaecieron. asina pasó con “Los Bardancos” de Casu; los “Aguilandos” en Quirós, Teberga, Pravia, Salas y Tinéu; les “Farses” na Cuenca'l Nalón o  los “Guirrios” en Bimenes. Hai otres que se recuperaren, como “A reisada” en Tormaleo, “Os reises” de Velledor, “El Guilandu” en La Puela y Xendré, “; Los sidros” en Valdesoto y “El Guirria” de San Xuan de Beleñu.
    Equí vamos desendolcar dalgunes d'éstes mazcaraes. Esti trabayu vamos facelu n'andecha dalgunos de los alumnos de segundu cursu de la ESO de IES de Corvera d'Asturies. L'equipu ta formáu por Iyán Calmaestra, Carla González, Paula Guerra y Emma Jiménez.




LOS SIDROS O GUIRRIOS 





    Testu: Paula Guerra Cereijido / Dibuxu: Carla González Izquierdo

    El guirriu o sidru ye ún de los personaxes del antroxu.Estos personaxes acompañen a grupos de comediantes que representen diferentes comedies y piden l’aguilandu.
    El guirriu o sidru viste con camisa y pantalón blancu, polaines de pañu y una faxa colorada. Nel  cinturón de cueru lleven cascabeles y esquiles y una capiellín para cubrir la tiesta.En Sieru y en L.lena estí personaxe cubre la cabeza, l’arca y el llombu con una pelleya d’una oveja y como remate, un rau de raposu.

                      

EL GUIRRIA





  Testu: Emma Jiménez Triviño / Dibuxu: Carla González Izquierdo

     Ye un personaxe enmascaráu y provistu d’un llargu palu, col que se  ayuda para dar saltos, percorre’l pueblu y l’arrodía acompañáu de mozos a caballu: los “aguinalderos”, para recoyer el dineru y les invitaciones que-yos faen los vecinos. Trátase d’un ritu antigüu de fertilidá.

    Dicen dél que ye rei, bruxu, lleenda, y diablu per un día. Cuenten que los sos oríxenes piérdense xunto  col mitu del so personaxe. Y reconocen que too eso forma parte de la maxa y la tradición que llega cada Añu Nuevu al conceyu Ponga. Encabeza la comitiva del tradicional Aguilandu que’l primer día del añu cellebren los ponguetos.

    Pon la mascara y entós torna la lleenda al conceyu Ponga, a San Xuan de Beleño. Escoltáu por homes a caballu, el “Guirria” ye un personaxe casi invulnerable, un “superhome” pal nuevu añu qu’entama.


    El papel interpretalu un mozu del conceyu que dirá dando besos a les moces qu’alcuentre al so pasu y tirará ceniza y dará palos a quien-ylo impida. Los aguilanderos van pidiendo poles cases al llombu de los sos caballos llustrosos, acompañando al Guirria  na so incursión fantasmal peles cais de San Xuan.




                                   OS REISES DEL VALLEDOR
















Testu: Illán Calmaestra Moreira / Dibuxu: Carla González Izquierdo

    Os Reises son una mascarada d’iviernu que se vien desarrollandu en El Valledor, Allande, desde tiempu inmemorial.
    Represéntase’l primer fin de semana l’añu. Ye una mazcarada de grupu, com dos equipos bien diferenciaos: los feos o “da ropa ruia” y los guapos o “da roupa boa”.


PERSONAXES:

El Choqueiru
Anuncia la llegada la comparsa saltando sobre cola so llarga vara d’ablanu y ximielguen les sos “chocas”. ¡Cuidau!, mantenéi les distancies, pues ye implacable protexendo al restu los mazacaritaos.

A Cardadora
La Vieya, carda llana ensin parar, filando la vida. A vegaes ocúrrese-y echar sal al fueu de lareiras y cocines y quiciabis os despioye mientres carda’l vuestru pelo y la vuestra ropa.

A Basoira
Fae sitiu a la comparsa barriendo col so inseparable basoira places y caminos. Corréi moces, quiciabis intente barrer los vuestros pies. Cuidáu vecinos, si nun dan bon aguilandu,  barrerá pa dientro les sos cases la suciedá y el mal.

El Rodalo
    Inquietu ya inagotable nun parará de facer trastaes col so rodalo, enredando, revolviendo y desfaciendo lo qe a su pasu alcuentre.

El Maragatu
    Esticomerciante, armáau cola so romana, pesará non sólu l’aguilandu, sinon tamiién cualisquier parte la anatomía que vustedes-yos permitan. Nun tienen mieu a la fame, pues gustosu ofrecerá-y un buen trozu de “queisu”.

La Maragata
    Acompaña al so maríu, anque tea prósima maternidá. Hai que tar atentos y preocupase d’ella, pues en cualisquier momentu pue dar a lluz.

Os Guapos
    Vinculaos al bien y a la modernidá, son los encargaos de pidir el aguilandu, baillar y canciar, agradeciendo lo recibío, o criticando si fuera menester.

A Gocha
    Al llegar a ca casa, entruga: “¿andamos, cantamos o andamos?” y encargaráse de guardar nel so sacu tolo algamao nel aguilandu.

El Valencianu
    D’impecable traxe blancu y sombreru con cintes de colores, y

El Militar
     Con uniforme y fusil, [el militar y el valencianu]canten y baillaen coles sos Madamas, vixilándoles de cerca cuandu tonteen colos vecinos. Ojo por tanto, non provoquen sus celos.

As Madamas
    Elegantes, pizpiretes y atrevíes, son más bien de moral distrayía y nun pierden ocasión de coquetear.

Os Músicos
    Siempres allegres y dicharacheros acompañen colo sos sones el camín de la comparsa y ponen música a los cantares d’Os Guapos.






MAZCARES D'IVIERNU EN ZAMORA

Testu: Emma Jiménez Triviño

    Estes mazcaraes tienen característiques asemeyaes a las mazcaraes d'Asturies.
Les mazcaraes de Zamora mas importantes son Los Cencerrones n'Abejera (Riofrío d'Aliste), La Vaca Bayona  n'Almeida de Sayago, Desempadrinamiento en Bercianos d'Aliste (San Vicente de la Cabeza), La Filandorra en Ferreras d'Arriba, El Zangarrón en Montamarta, La Vaquilla  en Palacios del Pan.

    Les principales característiques qu'estremen les mazcaraes d' iviernu na provincia de Zamora, y en general en Castiella y Lleón, son:

    -La dómina de cellebración, n'orixe, yeren los “Doce Díes Máxicos” que van dende Navidá hasta'l Día de Reis. Por delles razones, dalgunes de'elles treslladáronse a otres feches.

    -Emplegu xeneralizáu de mazcaraes demoníaques, zoomorfes o cares pintaes.

-    Úsense cencerros, esquiles o campanielles; faciéndoles sonar constantemente per toles caiss como recursu purificador de los males de la localidá.

-Emplegu de instrumentos fustigadores (tenaces, cuernos, trientes…) y lanzamiento de distintus materiales (ceniza, paja, farina…) o el roce con otrus, como corchus quemaos. Todos ellos tien un sentido fertilizador.

    - Los intervinientes, suelen ser mozos solteros, tanto na so organización como nel so desarrollu.

    - Las mazcaraes conlleven un ritu de paso de los xóvenes de la llocalidá a la edá adulta, mostrando les sos capacidaes organizatives, de fuercia física y destreza.

    - Desaróllense nos espacios públicos de la propia llocalidá.

    - Los intervinientes realicen peticiones d'aguilandu peles cases del pueblu y colo obtenio organicen comíes restrictives y o comunales que simbolicen la unión de los miembros del grupo
u o de la comunidad.

    - Coinciden una generación de desorden, carreres, ruios, glayíos, saltos… que suelen representar el caos invernal de la natura.


    - Los rituales tienen una notable carga simbólica o de maxa.




No hay comentarios:

Publicar un comentario